I love all things around me especially you, you and you coz we must treasure them before they are gone

click me!

Wednesday, June 9, 2010

Burasak dan makanan sedap

semlam aku gi pasar mlm dekat area rumah aku. ni mmg aktiviti wajib aku tiap2 ari selasa la....hehehe...so jalan punya jln tetiba nampak ada gerai baru buka. diorg jual burasak n otak2 ke apa lagi. entah la. aku x ingat sangat diorg jual apa coz tumpuan aku kat burasak tu. dah lama x makan. selalu tu dpt makan masa raya haji je. itu pun kalau Al bawak dari kg die. yela, burasak ni masakan org bugis. Al kan ada keturunan bugis. aku ni jawa tulen. mana la pandai masak burasak. aku tau makan je. hehehehe.....

ini la rupa burasak yg belum di buka dan rendang daging yg aku beli...ada rupa cam lepat kan?



buka buka je...jeng...jeng...jeng....burasak ni adalah nasi yg di kukus dgn santan...slalu tu Al bawak dlm ikatan. biasanya ada 5 dlm 1 ikatan. aku beli 2 keping je. takut x habis n x sedap...bila aku makan je...hmmm....mmg betul pun x sedap. x sama dgn yg nenek Al slalu buat. aku rasa makcik yg jual tu bugis tiruan kot....hahahaha.. tapi rendang die ok la. daging nye empuk. org bugis slalu makan burasak dgn ikan masak asam pedas. tapi Al slalu bagi aku dgn ayam masak kicap. dah jadi makanan jawa la plak. org jawa mmg suka masak kicap. ala Al kan mix. mungkin mak die nak campurkan dgn masakan jawa. entah. aku main agak je...hahaha dah merepek pasal masakan jawa lak. tapi mmg betul la. kalau korg gi rumah nenek aku masa raya, jgn harap la nak dpt ayam masak merah. biasa nenek aku mesti buat masak kicap punya. aku tibai je. yg penting sedap...hehehe


sajian pada petang tu...burasak, kebab daging, putu bambu n putu piring, air mangga...
 
makanan ni semua mmg yg the best la. aku mana nak makan kalau x sedap. kecuali burasak tu. first time beli. tu pun sbb teringin. lepas ni jgn harap la aku nak beli lagi. oh kebab tu mmg sedap sgt2. nama die kebab malinja corner. mmg terbaik la. korg xkan dpt kebab yg sedap camni kat tempat lain. melainkan branch malinja corner la. ye, mmg siap ada branch tau. so try la cari. mana tau kat tmpt korg pun ada malinja corner gak ke. air mangga tu pun sedap sgt2 coz makcik yg jual tu campurkan jus n mangga yg di blender. semua aku beli kat pasar malam kat gelang patah. ada tiap2 ari selasa je. ari lain xde. kalau rasa nak try, dtg la n beli. jgn lupa beli tauhu bakar n sate daging. mmg sedap giler ok.


ubi rebus dan sambal hijau ikan bilis. ni makan petang ari isnin. saje je aku nak tepek kat sini. nama pun entry pasal makan kan....saje nak biar korg jeles....hahaha

3 comments:

harmme hami said...

burasak? tak penah makan pun! nanti kalo abg balik suruh nenek dia buatkan eh? huhu... :P

lama tak makan sambal hijau tuuu... rindunya! kat kl takde huhuhu :(

funky_D said...

hahahaha....gambar ubi tu uteh yg amik...die yg suruh letak kat blog biar abg baca n jeles...
burasak tu nak kena tanya amin dulu la....hehehe

mawarbiru said...

oh...sdpnya sambal hijau..tergoda gak..poskan 1 kat sini..hehehe...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...