I love all things around me especially you, you and you coz we must treasure them before they are gone

click me!

Wednesday, October 13, 2010

Prosedur Permohonan Nikah di Johor

tetiba nak bagi entry pasal ni lak. ok aku lebih spesifik kan pada yg kat Johor Bahru la ye.

1. Kursus kahwin
firstly, dah tentu la korg kena gi kursus kahwin baru leh nikah kan. oh aku cakap nikah sbb org biasa cakap kawin hari2 pun boleh, nikah bagi perempuan sekali je. soooo kepala otak x betul. aku malas nak layan org2 yg suka cakap kotor camni. eh2 tetiba emo lak. hehehehe

2. Borang nikah
nak nikah, kena la amik borg nikah. gi amik kat pejabat agama yg terdekat dgn rumah korg. kat johor ni, borg die semua sama je. kat negeri lain aku xtau ye. owh, kalau dah alang2 nak amik borg tu, tolong la belikan utk pihak lelaki skali. rm5 bagi setiap borg lelaki n perempuan. kalau korg nak kawin dgn org yg luar daerah atau lain negeri, ada borg lagi yg korg kena isi. aku xtau la apa kan sbb aku dgn org dekat2 je. hehehehe ohlupa lak. borang nikah kat johor dalam tulisan jawi ye.

3. HIV test
pastu korg kena gi amik HIV test lak. kat borg nikah yg aku beli kat pejabat agama johor bahru, ada senarai klinik yg boleh kita pergi. klinik kerajaan sahaja yg di benarkan. klinik swasta xleh. aku gi klinik yg bukan dlm senrai tu, kena rm25 tau! kalau gi ikut senarai tu, kena rm1 je tau. rugi rugi....owh tapi....ceh ada tapi lak. senarai klinik2 tu ada hari2 tertentu nye yg korg leh buat test. bukan hari2 leh pegi k. macam Klinik pesakit luar HSA, cuma buka waktu petang je. so bagi korg yg nak cepat tu, rm25 tu xla seberapa kan. ceh, ayat nak sedapkan hati.

4. Surat akuan bujang
surat ni korg leh minta majikan korg tuliskan pastu die sain bagi kat korg. bila dah siap, jgn lupa buat lagi satu salinan (fotostat ler). =)


5. Saksi Borang
aku xtau la kenapa ada macam2 versi yg aku dengar. ada yg cakap saksi borang kena dtg masa nikah la n so on. so aku nak clearkan yg saksi borg n saksi nikah boleh jadi org yg sama @ org yg berlainan. kalau saksi borg xnak jadi saksi nikah pun xpe. yg penting masa nikah MESTI ada saksi ok. oh, saksi nikah n saksi borg mesti ada dua org. jangan lupa fotostat ic kedua2 saksi borang. saksi mesti la lelaki bukan ahli keluarga. pakcik2 boleh kot. cuba tanya kat pejabat agama k.

6. Wali
ni khusus untuk perempuan la. kena pastikan wali ada masa nikah. kena fotostat ic wali n wali mesti sain kat borang nikah. senarai wali2 yg boleh wali kan korg kena ikut urutan syara' la. mula2 bapa then datuk n so on.

7. Surat nikah ibu bapa
in khusus pada perempuan anak sulung. pejabat agama nak pastikan kedudukan perempuan tu. kalau perempuan tu di ketahui adalah anak luar nikah, bapa die xleh jadi wali la. kena pakai wali hakim.

8. Hantar Borang yay!
bila dah siap, apa lagi hantar la. owh sebelum hantar tu, sila pastikan yg korg dah bersedia ye. yela, mana tahu tetiba kena soal dgn org pejabat agama tu kan. kena la bagi jawapan yg bagus. nak nikah, mesti bab agama dah pas kan. lain la cam aku, x kena soal langsung. kira nasib la ni. heheheh

9. Jumpa kadi
step yg paling penting. jumpa kadi kawasan korang. senarai nama2 kadi tertera kat notice board pejabat agama. x pun, korg leh tanya dgn pegawai agama masa hantar borg tu. aku diorg siap bagi no hp kadi tau. jumpa kadi biarla awal. sebab korg nak kena tau gak bila kadi free. ingat korg je ke yg nak nikah? bila dah jumpa tu, korg leh la tetapkan tarikh n masa yg sesuai untuk korg nikah. borg nikah pun kena bagi skali tau. ala biasa org pej. agama mesti bagitau korg cara2 nye.

10. Bersedia
eh dah sampai step 10 dah? ha, sekrang korg dah boleh nikah la. sediakan apa2 yg patut k. mental, fizikal semua kena ok. oh ye, bagi yg lelaki kena sediakan rm100 untuk upah kadi n rm10 bagi setiap saksi. letak dlm sampul ye. bagi lepas nikah.


Kesimpulannye, sediakan :,
1. fotostat ic korg n pasangan
2. borg yg dah siap di isi(borang 1 &2)
3. fotostat ic wali (bagi perempuan)
4. fotostat ic saksi borg (laki n perempuan)
5. sijil kursus pra perkahwinan n salinan (laki n perempuan)
6. keputusan HIV test (laki n perempuan)
7. surat akuan bujang n salinan (laki n perempuan)
8. surat nikah ibu bapa n salinan (bagi perempuan sulung)


so korg dah tau kan camne prosedur nye. xde la susah mana kan. eh ye ke. nape aku stres je ni....huhuhu



contoh borang nikah lelaki


contoh borang nikah perempuan







p/s : menunggu waktu dan detik status ku bertukar. x sabar nye..... =)

24 comments:

Anonymous said...

ujian HIV tu...bleh buat luar johor ke?

funky_D said...

boleh....asalkan klinik kerajaan tapi bayaran, tempat dan waktu xtau la diorg atur camne.

sue ila said...

kalo sy asal jb tp tunang asal kluang. so die kne amek kat kluang ke jb? [tu dikira luar daerah ke?]

funky_D a.k.a Mrs Al said...

amik borang ke? kat mana2 daerah dlm johor pun boleh. asal dua2 johor kan.so xde masalah apa2 pun. yg lain negeri baru la kena amik borang asing2. harap dapat membantu. =)

nurul izayani said...

thnx 4 sharing dear..

Anonymous said...

dgr kata ade interview slps penghantaran borang kat pejabat agama (sblum kawin)... btul kew?

Anonymous said...

-syu- Salam

Kalau sy asal muar tp nk nikah dkt skudai sbb fmily kt skudai kena ambil borang nikah luar daerah ke?

nk g amik borg nextweek ni juz nk confirmation je:)

funky_D a.k.a Mrs Al said...

anony : interview tu terserah pada pegawai yg bertugas hari tu. macam saya, die x tanya apa2 pun. oh kalau tanya pun soalan yg basic2 je cam doa qunut or syarat2 nikah.

syu :borang satu negeri johor semua sama. xde beza pun. cuma nanti kena cari tok kadi mukim skudai. harap membantu. =)

Anonymous said...

-syu-

da amik da borang.. tp kne buat surat mastautin.. skrg ni tgh mnegusahakn la ni hehe tq ye ^_^

Anonymous said...

salm...nk tnye skit...time amek borg nikah tu, kne isi ape2 borg or kne tunjukkn aper2x tk? sy org jb n tunang org btu pht, so klau amek sme2 borg nikah tu kt mne2 pjbt agama di johor, boleh ker? n time hntr borg nikah tu, kne pi hntr sme2 ngan tunang ker...mksdnye kne hntr pjbt agama yg sme ker? n time hntr borg tu perlu bwk sksi ker? maaf, bnyk pulk soaln sy, hrp dpt mmbntu.....btw, re2nye bnde tu seminggu settle tk agknye....

funky_D a.k.a Mrs Al said...

1. kena bayar rm5 tiap sorg dan kena tulis dlm buku bayaran nama n no ic. kalau beli untuk 2 org, cuma tulis 1 nama je.

2. boleh amik kat mana2 pej. agama. borg nye sama je. bagi daerah johor la.

3. kena pegi sme. sbb akan di interview. tapi ada juga peg. agama yg x kisah kalau dtg sorg je. tgk juga la kita berunding dgn sape.

4. saksi x perlu bawa. cuma masa nikah mesti ada la.

5. ye. kalau xde apa2 masalah, memang boleh siap dalam seminggu(7 hari). maksudnye kalau siap minggu ni, minggu depan dah boleh nikah dah. surat kebenaran nikah tu tahan 3 bulan ok.

moga segalanya berjalan lancar. =)

Huda said...

Salam..nk tanye..sy duk skudai, tunang duk kulai..nak nikah di skudai..so tunang nikah luar daerah ke mcm mane ye? Confuse lak..

funky_D a.k.a Mrs Al said...

kes awak lebih kurang macam komen syu. mungkin la. emm saya x pasti. rasanye lebih baik awak tanya pada pegawai di pejabat kadi masa amik borang nanti.

Anonymous said...

nak tanye,kalo lelaki dr selangor perempuan dr johor...waktu proses borg perempuan tu lelaki kn dtg skli ke untuk interview tu?ad yg kte die byk tye ad yg kte x byk tye..

funky_D a.k.a Mrs Al said...

anon : memang kena ikut skali. sbb kena ikut pompuan la kalau pompuan asal johor laki pun kena hantar borang bernikah kat johor. soalan tu terserah pada peg agama yg korg akan jumpa nanti. susah ke x xtau la.

yudziey said...

Salam nk tnye sya dr phak pmpuan tnang sya asl kl tp sdh bmastautin dijb sdh lme.blh x klo amik brang skli di jb

yusziey said...

Salam sy nk tnye tnang sy asl kl tp sdh lme tggl di jb blh x amik brang kwin di jb

funky_D a.k.a Mrs Al said...

yudziey : pihak laki kena amik borang kat jb dan isi borang mastautin sekali. kalau ada kemusykilan jugak boleh tanya kat pej agama.

yusziey : sama cam yudziey. cuba tanya peg. agama k. =)

Anonymous said...

kalau sijil setelah ikut kursus perkahwinan tu berapa lama de keluarkan??

funky_D a.k.a Mrs Al said...

rasanya lepas kursus memang terus dapat. tapi tgk juga penganjur.

mohd taufik said...

Klinik mane yg awk g buat saringan HIV tu ea..xpe la RM25 pn bole..xnk Buang masa..hehe

funky_D a.k.a Mrs Al said...

klinik UTM sbb dekat dgn rumah. =)

Anonymous said...

nak tanye lah..saya dgr ada isi borang nikah online plak tu macam ne ek??tak fahamlah

funky_D a.k.a Mrs Al said...

x pasti lak. baru 1st time dengar. better tanya pej agama k.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...