I love all things around me especially you, you and you coz we must treasure them before they are gone

click me!

Friday, January 15, 2010

Mendengar @ mahu di dengar


Korg nak yg mana satu? Mesti nak jadi org yg mahu di dengar kan? Lebih senang bercakap dari mendengar….aku bukan cakap kosong…cuba kalau korg gi ceramah. Penceramah tu sibuk bercakap tapi berapa peratus sgt maklumat yg korg dgr dan ingat?

Kan sini la aku nak cakap pasal kelebihan mendengar…aku pun suka bercakap gak tapi aku lebih suka menulis sbb bila kita bercakap kadang2 kita x berfikir…kalau menulis biasanya kita fikir dulu apa yg ingin kita tulis. Kalau salah boleh edit atau padam terus tapi kalau bercakap? Boleh ke? Sebab tu la ada pepatah Melayu ‘Lajak perahu boleh di undur, lajak kata buruk padah nya’. Tgk tu, dari dulu nenek moyang kita dah bagi peringatan.

Aku kadang2 malas nak layan org banyak cakap ni. Kadang2 apa yg di cakap lebih kepada tentang org lain. Kadang2 mengguris perasaan. Tolong la jgn ajak aku buat dosa. Hidup aku sendiri pun x teratur, lagikan nak dgr masalah dan cerita tentang org. Aku hanya boleh mendengar. Jgn harapkan lebih. Tapi bila hendak di dengar sepatutnya mestila mahu mendengar kan? Tapi kenapa hanya berapa kerat je yg mendengar. Org belum habis cakap die dah menyampuk. Komunikasi apa tu? Baik cakap dgn dinding. Kalau cakap dalam gua dah tentu ada gema tapi dinding akan diam je. Betul x? Aku x sempurna cuma nak beri peringatan. Harap xde yg ambil hati. Bye….Peace!

2 comments:

mawarbiru said...

Kalo mahu di dengar,kenalah mendengar gak..
Hidup ini kena ada give & take...

funky_D said...

itu la pasal....tapi ada sesetgh org ni asyik kita je nak kena dgr dia membebel....
hmmm....nasib baik die x camtu....hobi die adalah dgr sye membebel....hak3