I love all things around me especially you, you and you coz we must treasure them before they are gone

click me!

Wednesday, September 1, 2010

Tat Nenas resepi nenek

semlm xtau mimpi apa nenek aku awal2 dah buat kuih raya. x awal ek? bagi aku awal la sbb slalu nye aku suka buat kuih raya 3 ari sebelum raya. yela aku kan wanita berkerjaya. mana ada masa nak buat kan. ceh alasan. ckp jela ko tu pemalas D.

semalam nenek aku ajak buat kuih tat nenas. aku tukang gentel jela. yela kuih ni pakai resepi rahsia nenek aku. sebenarnya aku bangun2 tido je nenek aku dah siap buat dah. tinggal uli je. hehehe so aku pun ambil tempat sebagai assistant chef membuat tat nenas. inti nye nenas aku dah siap buat minggu lepas.



mula2 kita masukkan bancuhan tepung dlm acuan semperit dan tekan camni. tgk la betapa lajunye nenek aku buat. x terkejar aku ok.





then amik inti sikit pastu letak kat adunan tadi dan gulung. owh tangan belah kanan tu tgn mak aku. xkan tangan aku. giler apa tetiba tgn aku leh sampai situ lak. =P







dah siap gulung kena susun dlm loyang ye puan2.







lepas tu sapukan kuning telur yg telah di letak pewarna kuning. comel x kuih tat ni? cakap comel cepat. owh mak aku tolong buat kejap je sbb besday girl xleh buat keje. cetttt.....


banyak giler kitorg buat. dapat la 3 telap besar. rasanya nenek aku akan buat lagi. yela nenek aku buat tuk sedara mara n cucu makan. resepi terbaik ni. korg xkan dapat tat nenas yg sedap camni. promote sikit. hehehehe tapi sori la ye. resepi xde sbb ni resepi rahsia keluarga. ala aku bagi tgk gambar pun dah cukup bagus tau. hehehe okla. tu je nak update. hmmmm nak buat apa yek? nak gi tido la. bye.







p/s : terima kasih ye akak ku syg kerana sudi amik gambar tangan saya. lain kali leh tolong lagi. hehehe =)

No comments: